Toen ik begin dit jaar mijn eigen bedrijf begon moest alles low budget: het toetsenbord bij mijn PC werd het goedkoopste dat ik kon krijgen. Werkte feilloos overigens, prima apparaat, niks te klagen, maar de muis die bij de combinatieset was inbegrepen was niet ideaal, dus ging ik een week terug shoppen voor iets anders. Na een beetje surfen over het net viel mijn keus op de Logitech MX5000 set. Dus hup, naar de Office Center, set aangeschaft voor het toch best forse bedrag van 119 btw-vrije euro’s.


Naar kantoor, handleiding erbij gepakt want ik heb nog niet zo heel veel met Bluetooth apparaten gewerkt en aansluiten die hap. Volgens de handleiding dus. Instructie 2: “Zet de computer uit” Verder kwam ik niet. Ik check de handleiding: in elf talen staat er dat de PC aan moet, maar in Nederland gelden schijnbaar andere regels. Ik besloot deze internationale onenigheid te negeren en de engelse versie van de installatieregels toe te passen, en voila, er begonnen wat zaken te werken. Toetsenbord werkte in eerste instantie niet mee, maar na wat tegenstribbelen werkte alles.

Tot twee dagen later. Ik zet mijn PC aan, ik krijg mijn loginscherm, ik wil mijn wachtwoord intikken: niks. Geen reactie. Ik check alles, de batterijen, de verbinding middels de verbindingsknopjes, maar het ingebouwde LCD scherm dat mij op de hoogte zou moeten brengen van alle luxe opties waar ik voor had betaald zei maar één ding: “Geen aansluiting” was de melding die mij vrolijk tegemoet knipperde. Dus ik een oud toetsenbord ingeprikt die gelukkig wel werkte. Eenmaal in Windows werkte het toetsenbord weer, dus ik gokte op een tijdelijke storing. Maar het bleek het begin van de Logitech hel. Verbindingen vielen weg, de muis besloot mee te doen met zijn grote broer, toetsen bleven hangen (wat erg fijn is, als je backspace blijft hangen aan het eind van een 3 pagina’s tellende offerte) en ga zo maar door.

Dus besloot ik afgelopen donderdag om kwart voor zes de Logitech helpdesk te bellen. “De medewerker die u gaat helpen is nog steeds bezig met een andere klant, hang niet op alstublieft, we helpen u zo spoedig mogelijk” hoorde ik tot iets over zeven uur. Toen besloot ik op te hangen omdat het eten klaar stond op tafel. Om half acht belde ik weer: “Onze helpdesk is bereikbaar tot zes uur ’s avonds.” Wat zeg je me nou? Heb ik daarnet mijn belminuten lopen verstoken omdat één van hun medewerkers te lui is geweest om mijn verbinding te killen toen hij / zij naar huis ging? Kom op! Dat kan toch niet waar zijn?

Afijn, de volgende dag krijg ik een meneer aan de lijn die mij op zich keurig helpt. Een paar fragmenten uit dit gesprek moet ik echter toch even met u delen.
Logitech: “Schakelt u het toetsenbord alstublieft even uit.”
CSPR: “Ok, gedaan.”
Logitech: “Ziet u in ‘mijn bluetooth locaties’ nu het toetsenbord staan?”
CSPR: “Uiteraard niet, ik moest het toetsenbord uitschakelen zei u.”
Logitech: “Dat zei ik niet.”

En nog een fraaie:
Logitech: “Heeft u draadloos internet?”
CSPR: “Ja, maar niet op dit systeem en het is op dit moment ook niet actief”
Logitech: “Dat signaal kan namelijk storen op uw Bluetooth signaal”

Dus ik betaal 119 euro exclusief btw voor een hypermoderne muis en toetsenbord die niet kunnen samenwerken met andere moderne verbindingstechnieken en daar zelfs last van hebben als die andere technieken niet werken?

Afijn, de vriendelijke meneer weet mijn toetsenbord en mijn muis op harmonieuze wijze toch weer te verenigen met mijn pc. Het kost hem wel een kwartier, misschien langer, maar het werkt. Even. Een kwartier nadat ik heb opgehangen kapt mijn toetsenbord er weer mee. In mijn blinde woede besluit ik om maandag pas weer te bellen.

Het behoeft verder weinig uitleg dat de mensen bij Logitech nog wel wat kunnen verbeteren in hun dienstverleningsproces. Tevens kan het handig zijn om een apparaat goed door te ontwikkelen voordat men het op de markt gooit. Google toonde aan dat ik niet de enige ben met deze problemen. Ik heb daar ook meerdere verhalen gevonden trouwens waar men adviseerde om een verlengkabel van een aantal meters tussen de Bluetooth USB-connector en de PC te plaatsen. Maar nu vraag ik u: koop ik daarom een draadloos systeem?

Maandag bel ik de heren van Logitech weer, en ik stuur ze dadelijk een kopie van dit bericht zodat ze hier kunnen reageren. Tevens ga ik ze vragen waar ik een factuur heen kan sturen voor de verspilde wachttijd plus telefoonkosten van afgelopen donderdag. Die had namelijk makkelijk voorkomen kunnen worden door een fatsoenlijke afhandeling van de wachtende telefoontjes in de telefooncentrale.

Update: foto van de handleiding

Zet aan dat ding

Tags Hoe het niet moet

3 Responses to “HHNM #1 – Logitech MX5000”

  1. Casper Says:

    Mijn bericht aan Logitech:

    Geachte heer / mevrouw,

    Graag wil ik u op de hoogte stellen van een bericht wat ik geplaatst heb op mijn website naar aanleiding van een probleem met mijn MX5000 muis en toetsenbord set. U vindt het bericht op http://cspr.nl/?p=23

    Graag zie ik uw reactie tegemoet.

    Met vriendelijke groet,

    Casper Heij
    CSPR Marketing en Communicatie

  2. Daphne Says:

    Ah, dat verklaart je MSN-tekst…

  3. daphne Says:

    Ooit nog wat van gehoord trouwens?

Leave a Reply